• Underlig...

07/07/2007

En liten knert med et kjempestort smil, har veltet en stein i hagen

Nå er han så glad at han flyr som en pil, med sommerfugler i magen

I lomma si holder knerten en skatt, som mamma skal få i presang

Den fineste marken knerten har hatt, den skal hun få med en gang

Han løper inn døra og kjenner seg klar, med skoene fulle av søle

Så synes han at verden er skikkelig rar, når mamma begynner å brøle

• Satsingsområder:

03/01/2012

Natur og friluftsliv
    Barnehagens hovedsatsingsområde er natur, friluftsliv og uteaktiviteter.
    I sommerhalvåret er vi ute stort sett hele dagen. På vinterhalvåret er vi ute fra ca kl 12.00 og til barnehagen stenger så lenge barna er varme og tørre. Stor avdeling har turdag en dag i uka.
    Vi er opptatt av at barna skal få bruke kroppen aktivt og få gode opplevelser ute. Vi lager mat på bål hver gang vi er på tur. Det kan være alt fra lapskaus til fylt potet, fiskeburger og ribbebiter i lompe. Vi har også temaarbeid knyttet til de ulike årstidene og legger til rette for friluftsaktiviter og leker. På vinteren får barna masse trening i å gå på ski, både på flatmark i løyper og ned bakker. Både barna og personalet stortrives med å være ute!
                                                                                                                                                                   Grupper
    Barna er delt inn i grupper etter alder og utvikling. Gul gruppe består av barna som har siste år før skolestart, rød gruppe består av de minste barna, og blå gruppe består av 3-4 åringene. Vi har gruppetid fire dager i uka der vi jobber med pedagogiske aktiviteter.
    Hver gruppe har en gruppeleder som er barnets tilknytningsperson.

Sosial kompetanse
    Jara barnehage legger stor vekt på læring av sosiale ferdigheter. Vi benytter et opplegg kalt "Steg for steg" som tar for seg utvikling av empati, problemløsning og mestring av sinne. Barnehagen er opptatt av forebygging av mobbing. "Steg for steg" er nyttig hjelpemiddel i forhold til dette. Det har også vist seg at friluftsliv er med på å forebygge mobbing.

Språkutvikling
    For å kunne lære seg sosiale ferdigheter trenger man å få utviklet språket. Barnehagen bruker et opplegg kalt "Snakkepakken" som en del av dette arbeidet. Pakken består av konkreter for å hjelpe barn til begrepsforståelse. Det er lagt stor vekt på lek og barnas aktive deltakelse. Snakkepakken brukes på alle aldersgruppene og består av materiell til eventyr, mat, klær, dyr, hus, kropp, former, farger, sanger m.m.
    Vi  bruker også et opplegg kalt "Språksprell", spesielt for de eldste. Dette går ut på språkleker med bl.a. rim og regler. Metoden er med på å gjøre barna godt rustet språklig når de skal begynne på skolen.
    Vi har også stort fokus på matte og antall,rom og form i barnehagen. Vi nytter matriell fra Else Devold, "Fem,seks det kommer en heks" og "En -to støvel og sko" ( for de minste i bhg), vi har også Tallsprell som nyttes på Stjerna.
    Barnehagen bruker TRAS-skjema for å kartlegge språkutviklingen hos hvert enkelt barn. I tillegg bruker vi et skjema kalt Alle med, som også tar for seg andre utviklingsområder som motorikk, trivsel, lek, sosial samhandling.

Sunt kosthold
    I samarbeid med foreldrene har barnehagen satt fokus på et kosthold med mye frukt og grønt og lite sukker. Barna får servert frukt eller grønnsaker til alle måltider og drikke er melk eller vann. Saft kun til spesielle anledninger.
    .

Samarbeid med nærmiljøet
    De eldste barna har et fast samarbeid med Hof aldershjem. Vi møtes på arbeidstua og lager noe sammen med noen beboere og spiser lunsj sammen. Beboere fra aldershjemmet kommer også på besøk til barnehagen noen ganger i året. Både barna, personalet og de eldre setter stor pris på dette samarbeidet.

I tillegg har vi et tett samarbeid med Jara skole. 4. klasse har lesegrupper for de eldste barna. Denne klassen blir også fadder for disse barna når de begynner på skolen. Det tette samarbeidet er med på å gjøre overgangen fra barnehage til skole lettere for barna.